Przyczyny drżenia mięśni a rola składników mineralnych


Drżenie mięśni a składniki mineralne i inne przyczyny

W tym artykule podajemy najczęstsze przyczyny drżenia mięśni - zarówno po wysiłku fizycznym lub alkoholu, jak i ze zmęczenia lub braku snu. Wyjaśniamy też, dlaczego magnez, potas i wapń mogą wpływać na drżenie mięśni.

Drżenie mięśni - czym jest?

Drżenie mięśni to rytmiczne, wahadłowe lub naprzemienne drgania włókien mięśniowych, które występują bez naszej woli. Zazwyczaj pojawiają się w nogach, rękach lub powiekach oka. Nie są komfortowe, nie powodują jednak ostrego bólu tak jak skurcze. Zazwyczaj dość szybko ustępują.

Mimowolne drżenie mięśni - przyczyny

Drżenie mięśni może pojawiać się wskutek wielu różnych przyczyn, wśród których najbardziej popularne to:

  1. Niski poziom magnezu, wapniu lub potasu (odpowiadają one za prawidłowe utrzymanie napięcia mięśni szkieletowych i gładkich; dość często spotykane jest np. drżenie mięśni po alkoholu lub biegunce - jest tak dlatego, że w obu przypadkach dochodzi do obniżenia poziomu magnezu w organizmie człowieka)
  2. Przemęczenie organizmu (np. drżenie mięśni po wysiłku)
  3. Brak snu (wpływa na neuroprzekaźniki odgrywające rolę w przekazywaniu informacji z mózgu do nerwów kontrolujących drżenie mięśni; najczęściej objawia się drganiem powieki oka)
  4. Zbyt duża ilość spożytej kofeiny (uważa się, że picie zbyt dużej ilości kawy, herbaty lub napojów energetycznych zawierających pobudzającą kofeinę może powodować mimowolne drżenie mięśni)
  5. Odwodnienie (woda stanowi aż 75% składu masy mięśniowej człowieka i odgrywa istotną rolę w przenoszeniu składników mineralnych i odżywczych do mięśni)
  6. Stres lub lęk (doświadczenie silnego stresu lub lęku może powodować nadmierne napięcie mięśni, co z kolei powoduje niekiedy drżenie mięśni).

W większości przypadków drżenie mięśni ma przyczyny, które łatwo można wyeliminować, bardziej dbając o siebie lub dając sobie nieco czasu na odpoczynek i relaks. Zdarza się jednak, że mimowolne drżenie mięśni występuje jako objaw choroby - do takich należy m.in. drżenie mięśni od kręgosłupa. Jeśli doświadczasz u siebie silnego drgania mięśni regularnie przez dłuższy czas to warto, abyś złożył wizytę u lekarza specjalisty.

Drżenie mięśni po wysiłku fizycznym - przyczyny

Z uwagi na to, że drżenie mięśni po wysiłku fizycznym zdarza się stosunkowo często, pokrótce warto wspomnieć, że nie jest to zazwyczaj nic groźnego. Naukowcy1 uważają, iż dochodzi do niego z dwóch możliwych powodów:

  1. Wykonane ćwiczenia mogą prowadzić do zmęczenia mięśni, a zmęczenie mięśni powoduje drganie i skurcze przepracowanych włókien mięśniowych.
  2. Intensywny trening może powodować zaburzenia równowagi elektrolitowej poprzez pocenie się. Elektrolity odgrywają rolę w skurczach włókien mięśniowych - ich utrata może więc wywołać drżenie mięśni.

Drżenie mięśni po wysiłku najczęściej zdarza się w rękach i nogach.

Co pomaga na drżenie mięśni? Istotne dla pracy mięśni składniki mineralne

Wiele mówi się o tym, że drżenie mięśni a brak witamin i składników mineralnych są ze sobą powiązane. Sugeruje się, że kluczowe to witaminy z grupy B, ponieważ wspomagają one prawidłowe przewodzenie sygnałów nerwowych. W jednym z eksperymentów2 suplementacja diety wit. B12 rzeczywiście pomogła na mimowolne drżenie mięśni, należy jednak zaznaczyć, że nadal brakuje odpowiednich badań klinicznych, które jednoznacznie wskazywałyby, że jakiekolwiek witaminy z grupy B zaleca się stosować na drżenie mięśni. Niemniej jednak istnieją trzy składniki mineralne, które można wiązać z prawidłową pracą układu mięśniowego.

Trzy składniki mineralne, które mogą pomóc na drżenie mięśni to:

  1. Magnez
  2. Wapń
  3. Potas

Suplementy diety na drżenie mięśni czy zdrowa, zbilansowana dieta?

Suplementy diety zawierające magnez, potas i wapń bardzo często można spotkać w preparatach, które zawierają zestaw kilku witamin (w tym witaminy z grupy B) i jednocześnie składniki mineralne. Rolą suplementów diety jest uzupełnianie składników odżywczych, których dostarczasz sobie z pożywienia w zbyt małych ilościach, a nie zastępowanie kompleksowej diety. Jeśli dokucza Ci drżenie mięśni, to najpierw przyjrzyj się swoim nawykom żywieniowym, a następnie skonsultuj z lekarzem, czy stosowanie suplementacji jest dla Ciebie wskazane.

Pure4me

[1] https://www.medicalnewstoday.com/articles/324641#common-causes

[2] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24852503/

https://www.medicalnewstoday.com/articles/324641