6 sposobów na odbudowę flory bakteryjnej jelit


Jak odbudować florę bakteryjną jelit? 6 sposobów

Wyjaśniamy, jak odbudować florę bakteryjną jelit i kiedy suplementy diety typu probiotyki mogą być pomocne. Z tego wpisu dowiesz się również, ile trwa odbudowa flory bakteryjnej jelit.

Co niszczy florę bakteryjną jelit?

Flora bakteryjna jelit jest niszczona przede wszystkim przez antybiotyki podczas antybiotykoterapii. Antybiotyki to leki zwalczające infekcje bakteryjne u ludzi i zwierząt - działają, zabijając bakterie lub utrudniając im wzrost i rozmnażanie. Ich stosowanie zakłóca zatem ekologię mikrobiomu człowieka (tj. gromadzenie bakterii, grzybów i m.in. wirusów naturalnie zasiedlających ludzki organizm).

Warto przy tym zaznaczyć, że flora bakteryjna jelit nie jest zawsze zaburzona w ten sam sposób - dla przykładu, przyjmowanie amoksycyliny może powodować zmiany w mikrobiomie trwające średnio 30 dni, a cyprofloksacyny przez kilka tygodni1.

Ile trwa odbudowa flory bakteryjnej jelit?

Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta: naukowcy2 podkreślają, że to, ile trwa odbudowa flory bakteryjnej jelit po antybiotykach, zależy w głównej mierze od indywidualnych cech organizmu ludzkiego (Twojego zdrowia i mikrobiomu jelit), a także stosowanej diety oraz antybiotyków, które przyjmowałeś. W uśrednieniu przyjmuje się, że odbudowa flory bakteryjnej jelit trwa od 1 miesiąca do 2 miesięcy. Istnieją jednak badania3, które wykazały, że rozwój dobroczynnych bakterii w jelitach może trwać nawet 6 miesięcy, jeśli pacjent przyjmował wcześniej silną kombinację antybiotyków.

Zaburzona flora bakteryjna jelit - objawy

Jak wskazują badania4, zaburzona flora bakteryjna jelit może przekładać się na nieprawidłowe dostarczanie składników odżywczych, zakłócenia we wchłanianiu witamin i ochronie przed patogenami, a także może stać się przyczyną zaburzeń metabolicznych (np. wzrostu wagi) i immunologicznych (zmniejszonej odporności)5.

Jak odbudować florę bakteryjną jelit? 6 sposobów

Odbudowa flory bakteryjnej jelit jest możliwa dzięki codziennemu dostarczaniu sobie odpowiedniego pożywienia. Wówczas suplementy diety typu probiotyki nie powinny nam być potrzebne. Istnieją zasadniczo trzy grupy produktów, w które warto wzbogacić swoją dietę: produkty mleczne, fermentowane i kiszone. Zwykłe jogurty, kefiry i kiszonki są bogatym źródłem bakterii kwasu mlekowego Lactobacillus oraz innych istotnych, żywych kultur bakterii.

Co więcej, warto uzupełnić je spożywaniem produktów prebiotycznych. Prebiotyki to pokarmy bogate w błonnik, które stanowią pożywienie dla bakterii i w ten sposób sprawiają, że flora bakteryjna jelit szybciej się regeneruje. Są to m.in. pełne ziarna, soczewica, owoce i warzywa (fasola, groch, brokuły, karczochy, jabłka, banany), orzechy i nasiona.

Jak odbudować florę bakteryjną jelit bez probiotyków?

6 produktów, które warto włączyć do diety:

  1. Jogurty
  2. Kefiry
  3. Kiszonki
  4. Napoje fermentowane (np. kombucha)
  5. Tempeh (gotowy produkt wegetariański ze sfermentowanej soi, można go używać jako zamiennika mięsa)
  6. Miso (pasta ze sfermentowanej soi, używana najczęściej do zup i sosów w kuchni azjatyckiej)

Probiotyk na odbudowę flory bakteryjnej jelit - kiedy i jak długo go stosować?

Probiotyki na odbudowę flory bakteryjnej jelit nie posiadają oświadczeń zdrowotnych ani nie są lekami. Nie potrzeba na nie recepty. Szczepy wielu bakterii, które w nich występują, znajdziesz również w zwykłych jogurtach. Kiedy zatem probiotyk na odbudowę flory bakteryjnej jelit może być zalecany? Skorzystać z niego mogą w szczególności osoby, które nie spożywają produktów mlecznych (np. weganie) lub nie tolerują laktozy.

Dobry probiotyk na odbudowę flory bakteryjnej jelit zawiera mieszankę miliardów różnych bakterii, przede wszystkim tych z rodziny Lactobacillus oraz Bifidobacterium, a także drożdży (Saccharomyces boulardii). Preparat taki jest kapsułkowany i należy przechowywać go w lodówce. W zależności od preparatu przyjmuje się 1-2 kapsułki na dobę, w trakcie posiłku lub przed posiłkiem. Standardowo te suplementy diety stosuje się tak samo długo, jak przyjmuje się antybiotyki, tj. osłonowo, zawsze należy jednak uzgodnić długość ich przyjmowania z lekarzem - niekiedy zaleca się je stosować 10-14 dni, a nawet dłużej.

Pure4me

[1] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4831151/

[2] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4831151/

[3] https://www.sciencedaily.com/releases/2018/10/181023110545.htm

[4] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12583961/

[5] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4831151/