Nagły skurcz mięśni nóg i łydek - jak sobie z nim poradzić?


Skurcz mięśni nóg i łydek - przyczyny i sposoby radzenia sobie ze skurczami

Co zrobić, gdy złapie Cię nagły skurcz mięśni nóg? Zazwyczaj skurcz mięśni mija samoistnie, możesz jednak dopomóc sobie masażem lub rozciąganiem. Warto też zadbać o dietę bogatą w magnez, potas i wapń.

Skurcz mięśni a drżenie mięśni - różnice

Zarówno drżenie mięśni, jak i skurcz mięśni to mimowolne drgania włókien mięśniowych, jednak nie są do końca tym samym. Drżenie mięśni może powodować pewnego rodzaju dyskomfort, ale zazwyczaj nie jest bolesne. Skurcz mięśni to z kolei zmiany długości lub napięcia mięśnia, które mogą powodować ból.

Skurcz mięśni nóg i łydek - przyczyny

Skurcz mięśni nóg często zdarza się podczas ćwiczeń fizycznych lub w trakcie odpoczynku, gdy długo pozostajemy w jednej pozycji. Może zniknąć już po kilku sekundach, ale średnio trwa kilka minut. Zazwyczaj nie jest niczym groźnym dla zdrowia i ustępuje samoczynnie.

Skurcze mięśni nóg, w tym skurcz mięśni łydek, mogą mieć rozmaite przyczyny. Mechanizm ich powstawania nadal pozostaje niejasny dla naukowców. Wśród najbardziej prawdopodobnych powodów kurczy wymienia się1:

  • nagły przypadkowy ruch,
  • skurcz skróconego mięśnia,
  • niski poziom elektrolitów (szczególnie potasu i magnezu),
  • zaburzenia gospodarki wapniowej organizmu,
  • zaburzenia hormonalne (m.in. niedoczynność tarczycy),
  • ciążę.

Częste skurcze mięśni mogą mieć też bardziej poważną przyczynę i być związane z chorobami - dlatego, jeżeli skurcz mięśni łydek lub nóg pojawia się u Ciebie regularnie i jest bolesny, udaj się do lekarza.

Domowe sposoby na nagły skurcz mięśni nóg

Gdy raz na jakiś czas, na przykład w trakcie wysiłku fizycznego, łapie Cię nagły skurcz mięśni nóg, to wówczas możesz spróbować rozmasować dotkniętą bólem grupę mięśniową lub spróbować ją rozciągnąć. Jeśli jesteś sportowcem lub często uprawiasz sport, prewencyjnie zadbaj o to, aby dostarczać sobie odpowiednie ilości potasu, magnezu i wapnia wprost z pożywienia. Możesz też pić napoje izotoniczne podczas treningów lub jeżeli Twoja dieta jest źle zbilansowana, zastanowić się wspólnie z dietetykiem lub lekarzem, czy suplementy diety dostarczające tych trzech składników mineralnych będą dla Ciebie wskazane.

Stretching na nagły skurcz mięśni łydek - przykład

Rozciąganie mięśni wskazuje się jako jeden z podstawowych sposobów radzenia sobie ze skurczami nóg. Co istotne, stretching powinien stanowić osobną jednostkę treningową, niezależnie od rodzaju treningu, jaki stosujesz.

Jeśli jednak złapie Cię nagły skurcz mięśni łydek, to wówczas możesz spróbować następującego, szybkiego rozciągania:

  1. Stań w odległości jednego metra od ściany, mając obie stopy płasko na ziemi.
  2. Wyciągnij ramiona do przodu i pochyl się lekko do przodu, aby oprzeć się dłońmi o ścianę. Jedną z nóg cofnij jak najdalej w tył, doklejając piętę do ziemi.
  3. Przytrzymaj przez 10 sekund. Następnie delikatnie wróć do pozycji pionowej. Zmień strony.
  4. Powtórz 5-10 razy.

Nocny skurcz mięśni nóg i łydek - przyczyny

Ta nieprzyjemna dolegliwość zdarza się też w trakcie snu - tzw. nocny skurcz mięśni nóg objawia się najczęściej jako skurcz mięśni łydek i szacuje się, że aż 60%2 dorosłych osób choć raz doświadczyło go w swoim życiu. Nawracające, bolesne zaciskanie włókien mięśniowych utrudnia wówczas ponowne zaśnięcie. Nagły, bolesny skurcz mięśnia w nocy może mieć zupełnie inne przyczyny niż zmęczenie mięśnia lub niski poziom elektrolitów. Jeśli trwa długo lub często powraca, warto skonsultować tę przypadłość z lekarzem.

Pure4me

[1] https://www.mp.pl/pacjent/objawy/152437,kurcze-i-sztywnosc-miesni

[2] https://www.aafp.org/afp/2012/0815/p350.html

https://www.medicalnewstoday.com/articles/180160

https://www.medicalnewstoday.com/articles/324641#twitch-vs-spasm