Suplementy na sen i dobre samopoczucie - powiązania i działanie


Dowiedz się, dlaczego suplementy diety na sen i tabletki na lepsze samopoczucie zawierają często podobne składniki?

Suplementy diety na sen i dobre samopoczucie

Według szacunków można przyjąć, że w Polsce aż 7-8 mln osób miewa trudności ze snem1 . Niekiedy są to okresowe problemy z zasypianiem lub wybudzaniem się w środku nocy, innym razem przewlekłe niedobory snu. Sen jest powiązany z dobrym samopoczuciem, stąd suplementy diety na sen zawierają często składniki wpływające na lepszy nastrój i zmniejszające stres.

Zdrowy sen a dobry nastrój - powiązania

Wiele osób, które decydują się na suplementy diety na sen lub tabletki na lepsze samopoczucie, nie jest w pełni świadoma bliskich powiązań, jakie ma jakość i długość snu na codzienne samopoczucie. Sen to podstawowy stan świadomości, okres odpoczynku oraz niezbędnej regeneracji organizmu. Wystarczająca jego ilość i dobra jakość przekładają się pozytywnie na funkcjonowanie całego ciała, co z kolei prowadzi do poprawy jakości życia2. Gdy człowiek jest wyspany, czyli wypoczęty, ma dobre samopoczucie i energię do działania, z kolei bezsenność zwiększa ryzyko zaburzeń nastroju i funkcji poznawczych3. Zdrowy sen może zatem potencjalnie sprawić, że tabletki na lepsze samopoczucie wcale nie będą potrzebne.

W drugą stronę ta relacja również istnieje - dobre samopoczucie przyczynia się do prawidłowego snu. Jeśli człowiek jest zestresowany lub niespokojny, to zazwyczaj dużo trudniej mu zasnąć. Stąd, zanim zdecydujemy się sięgnąć po suplementy diety na sen, warto przeprowadzić analizę potencjalnych czynników, jakie wywołują w nas trudności z zasypianiem. W tym celu można zapoznać się z zasadami higieny snu oraz dowiedzieć się, co brać na lepsze samopoczucie.

Suplementy diety na sen: melatonina i ashwagandha

Odkryta w 1958 roku melatonina to obecnie najbardziej popularny suplement diety na sen. Jest to hormon szyszynki - prosty związek indolowy, który jest wytwarzany w organizmie ludzkim przede wszystkim w godzinach nocnych. Uważa się, że synchronizuje wiele rytmów biologicznych człowieka, w tym rytm sen-czuwanie4. Terapeutycznie melatoninę stosuje się przy zaburzeniach snu, a także w celu zniwelowania tzw. jet-lag5. Suplementy diety na sen zawierają zazwyczaj od 1 do 5 mg melatoniny. Dawka powinna być jednak dobierana indywidualnie, w zależności od przyczyny jej stosowania.

Innym popularnym składnikiem wielu preparatów na sen jest ashwagandha, zwana również żeń-szeniem indyjskim lub witanią ospałą. Ekstrakt z tej rośliny jest bogaty w witanolidy (wykazujące właściwości antybakteryjne i antynowotworowe) oraz glikowitanolidy (wykazujące właściwości adaptogenne), a także flawonoidy, saponiny i alkaloidy. Zawarte w niej substancje aktywne pobudzają receptory GABA, które z kolei uruchamiają reakcje ułatwiające przejście w fazę snu6, takie jak: zmniejszenie napięcia mięśni szkieletowych, wyciszenie oraz spadek ciśnienia krwi. Ashwagandhę zawierają nierzadko nie tylko suplementy diety na sen, ale i tabletki na lepsze samopoczucie - wykazuje bowiem również działanie antydepresyjne i właściwości antystresowe.

Suplementy na lepsze samopoczucie, które mogą również pośrednio pozytywnie wpłynąć na zdrowy sen

Jak wspomnieliśmy na samym początku, stres, poczucie niepokoju i przemęczenie mogą przyczyniać się do trudności z zaśnięciem i utrzymaniem snu. Dlatego warto poznać składniki suplementów, które wpływają na dobry nastrój, regulację poziomu stresu i zmniejszenie zmęczenia.

Co brać na lepsze samopoczucie? Oto kilka istotnych witamin i substancji odżywczych:

  • kwas pantotenowy - zmniejsza uczucie zmęczenia i pozytywnie wpływa na zdolności umysłowe,
  • witamina B12 - przyczynia się do redukcji uczucia znużenia i zmęczenia,
  • ryboflawina (witamina B2) - uczestniczy w metabolizmie neuroprzekaźników (m.in serotoniny i dopaminy, których niskie poziomy sprzyjają depresji),
  • kwas foliowy - bierze udział w prawidłowym przebiegu funkcji psychicznych i zmniejsza poczucie zmęczenia,
  • szafran - niektóre badania7 wskazują, że wpływa na utrzymanie pozytywnego nastroju,
  • skrzyp polny i pokrzywa - ożywiają organizm,
  • żeń-szeń - wspomaga sprawność umysłu i funkcje poznawcze, a także przeciwdziała uczuciu zmęczenia.

Pure4me

[1] https://www.medicover.pl/dla-firm/sen--najbardziej-zaniedbany-czynnik/

[2] http://www.phie.pl/pdf/phe-2013/phe-2013-1-001.pdf

[3] M. Siemiński, Ł. Skorupa, K. Wiśniewska-Skorupa: Diagnostyka i terapia bezsenności w praktyce ogólnolekarskiej (2018)

[4] http://www.czytelniamedyczna.pl/2770,znaczenie-kliniczne-melatoniny.html

[5] http://www.czytelniamedyczna.pl/2770,znaczenie-kliniczne-melatoniny.html

[6] https://medycznewiadomosci.pl/blog/sen/ashwagandha-na-lepszy-sen/

[7] https://www.ergo-log.com/saffron-the-universal-mood-booster.html