Witaminy z grupy B - znaczenie dla organizmu


Poznaj witaminy z grupy B i ich właściwości dla organizmu. Dowiedz się, czy nadmiar witamin z grupy B szkodzi.

Witaminy z grupy B - rodzaje i właściwości

Poznaj wszystkie witaminy z grupy B i dowiedz się, za co odpowiada m.in. tiamina, biotyna, kwas foliowy i pantotenowy. Omawiamy cały kompleks witamin B oraz to, czy nadmiar witamin z grupy B szkodzi.

Po witaminy z grupy B najczęściej sięgają sportowcy oraz osoby, które intensywnie pracują umysłowo. Cała grupa ma bowiem duże znaczenie dla prawidłowej pracy układu nerwowego, mięśni i dobrego samopoczucia. Po wybrane witaminy z grupy B sięgają z kolei osoby z zaburzeniami trawienia i wchłaniania, pacjenci, którzy przeszli operację chirurgiczną albo osoby, które chcą poprawić wzrok, tudzież zapewnić sobie mocne, gęste włosy. Witaminy z grupy B to dość duża rodzina, z których każda z witamin ma nieco inne znaczenie dla organizmu. Dokładne wyjaśnienie, która wit B, za co odpowiada, znajduje się w dalej części tekstu.

Nazewnictwo witamin z grupy B

Witaminy z grupy B bardzo często występują pod nazwami:

  • wit B1 - tiamina
  • wit B2 - ryboflawina
  • wit B3 - niacyna
  • wit B4 - cholina
  • wit B5 - kwas pantotenowy
  • wit B6 - pirydoksyna
  • wit B7 - biotyna
  • wit B8 - inozytol
  • wit B9 - kwas foliowy
  • wit B10 - kwas para-aminobenzoesowy (PABA)
  • wit B12 - metylokobalamina.

Kompleks Witamin B

Preparaty zawierające witaminy z grupy B zazwyczaj mają w nazwie człon B-Complex. Najczęściej są nimi witaminy B1, B2, B5, B6, B9 i B12. Pojedyncze witaminy z grupy B wchodzą w skład suplementów na włosy (biotyna) i suplementów na wątrobę (cholina). Kwas foliowy z kolei bardzo często występuje jako składnik ogólnych preparatów multiwitaminowych.

Witaminy z grupy B - właściwości wybranych witamin

Witamina B1 (tiamina)

Przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego, funkcji psychologicznych, wspomaga prawidłową pracę układu nerwowego oraz serca.

Witamina B2 (ryboflawina)

Przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego, metabolizmu żelaza, utrzymuje prawidłowy stan błon śluzowych, poziom czerwonych krwinek. Wspomaga prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Ryboflawina pomaga zachować zdrową skórę i utrzymać  prawidłowe widzenie. Chroni także organizm przed stresem oksydacyjnym oraz zmniejsza uczucie zmęczenia i znużenia.

Witamina B5 (kwas pantotenowy)

Przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego, syntezy i metabolizmu hormonów steroidowych, witaminy D i niektórych neuroprzekaźników. Pomaga w utrzymaniu sprawności umysłowej na prawidłowym poziomie oraz zmniejsza uczucie zmęczenia i znużenia.

Witamina B6 (pirydoksyna)

Pomaga w prawidłowej syntezie cysteiny, produkcji czerwonych krwinek, funkcjonowaniu układu nerwowego i prawidłowych funkcji psychologicznych. Witamina B 6 przyczynia się do regulacji aktywności hormonalnej, utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego, homocysteiny oraz białka i glikogenu, a także zmniejsza uczucie zmęczenia i znużenia.

Witamina B9 (kwas foliowy)

Foliany przyczyniają się do wzrostu tkanek matczynych w czasie ciąży. Pomagają w prawidłowej syntezie aminokwasów,  produkcji krwi, metabolizmu homocysteiny, funkcjonowaniu układu odpornościowego i utrzymaniu prawidłowych funkcji psychologicznych. Foliany biorą także udział w procesie podziału komórek oraz przyczyniają się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia.

Witamina B12 (metylokobalamina)

Przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego i homocysteiny. Pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego i układu odpornościowego. Odgrywa rolę w produkcji czerwonych krwinek i procesie podziału komórek. Witamina B12 pomaga w utrzymaniu prawidłowych funkcji psychologicznych oraz zmniejsza uczucie zmęczenia i znużenia.

Produkty zawierające wit B 1, 2, 5, 6, 9 i 12

Produkty spożywcze, które stanowią bogate źródło witamin B, to:

  • mięso (każdy rodzaj zawiera wit B12, wątróbka szczególnie B1, B5, B6, schab B1, drób B6, wołowina B2)
  • ryby (dostarczają wit B1, B6 oraz B12)
  • jaja (dostarczają praktycznie cały kompleks witamin B poza tiaminą)
  • soja (dostarcza wit B1, B5 i B6)
  • mleko i produkty mleczne (dostarczają wit B2 oraz B12)
  • drożdże (dostarczają wit B1 i B5)
  • ziarna zbóż (dostarczają wit B1 i B6).

Czy nadmiar witamin z grupy B szkodzi?

Dawniej uważano, że witaminy z grupy B można przyjmować w nieograniczonych ilościach, tak jak witaminę C, która również jest rozpuszczalna w wodzie i stąd organizm ludzki jej nie magazynuje. Tak jednak nie jest. Dla przykładu, nadmierne spożywanie witaminy B3, którą czasem zaleca się w celu obniżenia poziomu cholesterolu, może powodować zaczerwienienie lub swędzenie skóry, skurcze jelit, stany zdenerwowania i bóle głowy. Z kolei długotrwała suplementacja witaminy B6 w dużych ilościach (powyżej 200 mg) może powodować neurotoksyczność1. Pozostałe witaminy z grupy B bardzo rzadko są spożywane w tak dużych ilościach, by powodować jakiekolwiek dolegliwości.

Pure4me

[1] https://imc.wroc.pl/baza_wiedzy/czy-witaminy-z-grupy-b-moga-byc-szkodliwe/